Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2022-09-29 |
タイトル |
|
|
タイトル |
主観視点映像を用いた模擬保育授業デザインの検討 |
タイトル |
|
|
タイトル |
A Study of Mock Childcare Lesson Design Using Subjective View Videos |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題 |
主観視点 |
キーワード |
|
|
主題 |
模擬保育 |
キーワード |
|
|
主題 |
ウェアラブルカメラ |
キーワード |
|
|
主題 |
subjective viewpoint |
キーワード |
|
|
主題 |
mock childcare lesson |
キーワード |
|
|
主題 |
wearable camera |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
紺谷, 遼太郎
前田, 聖悟
戸田, 恵理子
吉元, 千加里
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
近年、教育現場において、ウェアラブルカメラの活用が行われるようになってきている。本研究では、模擬保育においてウェアラブルカメラを用いて保育者の主観視点映像を視聴することによって、どのような学習が行われるのか、探索的に検討した。加えて、模擬保育におけるウェアラブルカメラの活用可能性について検討した。そこで、ウェアラブルカメラによる保育者の主観視点映像を観察した学生の記述を分析した。また、観察者の学生の記述と、その他の立場にある学生の記述との関連性について検討した。その結果、主観視点から観察することによって、保育者のパフォーマンスに注目が向く傾向があることが示唆された。模擬保育におけるウェアラブルカメラの活用は、保育者のパフォーマンスに関する学習を目的にする際には有効なツールとなりうる。 |
|
言語 |
ja |
書誌情報 |
ja : 研究紀要
en : The bulletin of Nagasaki Junior College
巻 34,
p. 65-73,
発行日 2022-03
|
出版者 |
|
|
出版者 |
長崎短期大学 |
|
言語 |
ja |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1340-4571 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10412001 |
フォーマット |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
application/pdf |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
AM |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa |
Abstract |
|
|
|
en |
|
|
In recent years,wearable cameras have been increasingly used in educational settings.We conducted an exploratory study to determine the kind of learning that takes place when a childcare provider’s subjective view videos are watched via a wearable camera in a mock childcare lesson.In addition,the possibility of utilizing wearable cameras in mock childcare lessons was considered.Therefore,we analyzed the descriptions of students who observed the subjective viewpoint video of a childcare provider using a wearable camera.We also examined the relevance of the descriptions of these student observers to the descriptions of students observing the childcare provider from other positions.The results suggest that observing from a subjective viewpoint tends to focus attention on the performance of childcare providers.Thus,the use of wearable cameras in mock childcare lessons can be an effective tool when the goal is to learn about the performance of childcare providers. |